Ett symptomatiskt slut på säsongen 22/23 (men den ljusa framtiden flörtade med oss) efter okey insats i Match 5 mot Björklöven – nära men ändå så långt bort & nu laddar vi för tidernas bästa silly!

 

En oerhört påfrestande säsong är över. VIK föll med hela 5-0 mot Björklöven trots en bitvis ganska jämn match, men i PP och skytte utklassade åter Umeålaget Gulsvart. Löven vann serien oerhört välförtjänt med 4-1 i matcher.

Bra bortaperiod av VIK i första. Jämnt och 5-4 chanser Löven 5v5. Direkt bortdömt mål Löven efter grovt slarv Gunnarsson och Lindelöf, Hutchings satte rotation på JG.

Salminen låg bakom det mesta, synd att resten åter var lite för tröga i händer och skalle. Salminen bra pass till iskall Cheek. Bergman missade jätteläge efter turlig studs. Dower ok chans då VIK vågade hålla i pucken. 1-0 sedan Cheek nog gick bort sig, men snyggt Löven.

Z starkt förarbete till Speers men åter uselt skytte. Robertsson fixade PP. Salminen styrde upp bra, men resten tröga. Salminen bra till 66 men nytt sjabbel.

Jardeskog fick en mycket ful och feg crosschecking i ryggen av Wiklund, bara två minuter och näste VIK-back utgick skadad tyvärr. Nytt PP, men massa slarv av Dower, Svensson och Frycklund. Men VIK med bra i matchen.

VIK inledde bäst i 2a. Lindelöf fint pass till Lagunov men bom. Göransson kom in och strålande direkt faktiskt. Starkt av Robertsson och Skedung gav god chans Gunnarsson, men uselt skytte. VIK hade tryck mot trött Löven men oerhört slarv av Frycklund gjorde att det rann ut.

Löven nätade på sin första chans i 2a efter 29 minuter efter ej vaksamt i VIK-zon. Efter målet mycket puck Löven men mest utsida. Cheek lite billig tvåa 3-0 i PP, kvalitet i skytte där av Fitzgerald, klasskillnad mot VIKs bedrövliga skytte. Bergman fin åkning och farligt.

Hadobás oerhört bra frekvens på benen med stor vilja att skapa, och låg bakom två chanser. Faktiskt jämnt i chanser i 5v5 med 4-4, men Löven mer skicklighet i avslut och i PP.

I tredje fler enkla mål för Björklöven och ridå.

SAMMANFATTNING

Lite symptomatiskt att detta VIK trots allt bara förlorade chanserna i 5v5 med 15-12, men matchen med hela 5-0 efter bedrövligt skytte och PP. Det säger det mesta om hur NJ behöver bygga om detta lag.

Som vanligt i slutspelstider svek de tänkta poänggörarna i Gulsvart, förutom faktiskt tunne Salminen som visade sig vara mil smartare och kvickare i skalle och händer än sin omgivning när tempot blev högt.

Istället för att krångla till det är det bara att titta på de markerade tänkta producerande toppspelarna nedan och hur de floppade ut gällande det sporten går ut på, nämligen att göra och förhindra mål/poäng när det gäller som mest:

Ett nytt magert slutspelsfacit för många tänkta producenter…

VIK måste ha in två nya toppkedjor och backpar som är mycket mer tempostarka och fysiskt stryktåliga för att kunna producera i stenhård slutspelshockey. En annan sak som gick igen var att VIK åter förlorade det fysiska spelet och i cynismen då alltså nu även Jardeskog (och tidigare Jansson och Albano) tacklades till skada av Björklöven.

VIK måste sluta vara offret i sådana här grejer, som blivit en tråkig tradition för VIK i slutspelstider. Systemet är tyvärr riggat för att gynna överfall med korta och nästan symboliska straff. Domarna och domarchef gör allt mellan raderna för ”behålla” en viss del överfall för att de nog är rädda att allt fysiskt spel kanske försvinner om det blir mer respekt.

VIK måste sorgligt nog anpassa sig mer efter detta då ligan uppenbarligen vill ha djungelns lag. VIK behöver några fler tuffare och tempostarka spelare som sätter sig mer i respekt.

Löven vann mycket rättvist för att de helt enkelt generellt spelade i ett för högt tempo för VIK. Det var väldigt talande att VIK:s tänkta toppspelare hamnade i ständig tidsnöd då de helt enkelt är för temposvaga. Väldigt tydliga besked till NJ där gällande att det behövs två helt nya ledande toppfemmor.

Däremot finns det en hel del lovande och solida lirare där bakom för breddroller till att börja med. VIK har några spännande unga spelare som säkert kan blomma i en bättre omgivning som Blomquist, Kangas, Hadobas, Göransson och kanske Filip Persson. Dessutom har så nyttiga spelare som Bergman och Skedung kontrakt som viktiga kulturbärare.

VIK J20 fortsätter glänsa och slog ut Växjö ur slutspelet. I J20 finns några intressanta spelare att bygga vidare på och NJ har ju talat om att våga satsa på juniorer för att verkligen kunna ha råd att spetsa i topp-2-femmorna.

Det häftigaste från Match 5 var att se hur bra just Göransson var. Detta då han fick spela 11 minuter med 5-0 i NP med två blockade skott. Med tanke på hur nästan sensationellt bra Göransson såg ut direkt är det en gåta att tex. Lindelöf fått spela före 20-åringen.

VIK behöver nog också ta sig ur just Lindelöfs kontrakt efter en minst sagt svag säsong av #66 som troligen behöver en nystart någon annanstans. Också en gåta att så lovande Hadobás inte fick spela mer med tanke på hur svaga andra backar var.

Men stort tack till NJ som tog in Lehterä och Hirvonen då det var riktigt illa. Detta då VIK alltså bara var två poäng från negativt kval då de flygande finländarna tillträdde.

Stort tack också till Lehterä & Hirvonen som jag hör försvinner. De är ständiga hjältar i Västerås då vi alltså stirrade nedflyttning nästan i vitögat innan de räddade klubben.

Framtiden är mycket ljus i VIK med en styrelse som byggt en stark ekonomi via ett vad jag uppfattar som oerhört proffsigt och ödmjukt kansli med fina människor som brinner för sitt jobb och Västerås IK.

SHL-NJ 2.0 kommer utveckla det sportsliga med tyngd och erfarenhet via rättvisa och hårda nypor. Denna silly blir den mest spännande någonsin. Det blir högst troligen och förhoppningsvis ett helt nytt lag med avseende på runt tio nya spetsspelare till 2023-2024.

Och stort tack till alla Er kloka läsare som kommenterar och lyfter bloggen, Ni är bäst!

PUCKLIGAN

5 Sakari Salminen

4 David Göransson

3 Zétény Hadobás

2 Isak Skedung

1 Simon Robertsson

62 svar

  1. Ali skriver:

    Fortsätter med råttans ”meritlista”

    2006-2007, kneeing, Jarno Pikkarainen avslitet korsband
    2006-2007, fighting, , Nyköping
    2009-2010, fighting, Marco Tuokko, kom in som tredje person och delade ut en sucker punch därav avstängningen.
    2013-2014, checking to the head,Sebastian Enterfeldt, tandskada efter cross checking över munnen
    2015-2016, checking to the head, hittar ej mot vem men det var den 2016-01-19
    2017-2018, kneeing, Tim Söderlund, knäskadad
    2017-2018, checking to the head, Petter Emanuelsson hjärnskakning
    2020-2021, slashing, Ludwig Blomstrand
    2020-2021, kneeing, Sebastian Hartman korsbandsskadad
    2022-2023, checking to the head, Nick Albano, hjärnskakning bort på obestämd tid

    Publicerad 28 sep 2011 kl 07.05
    Uttalande av Rahimi angående huvudtacklingar, det gäller tydligen bara andra inte han själv…
    – Jag tycker det är uppenbart att den inte är schysst. Det är det här vi har pratat om och det står i tidningarna varje dag att vi ska ta bort de här tacklingarna, säger Daniel Rahimi.

    Han slutade ganska snabbt med fighting efter att fått däng dom flesta gångerna och gick över till överfall då risken är mindre för honom själv

  2. Ali skriver:

    Fortsätter med råttans ”meritlista”

    2006-2007, kneeing, Jarno Pikkarainen avslitet korsband
    2006-2007, fighting, , Nyköping
    2009-2010, fighting, Marco Tuokko, kom in som tredje person och delade ut en sucker punch därav avstängningen.
    2013-2014, checking to the head,Sebastian Enterfeldt, tandskada efter cross checking över munnen
    2015-2016, checking to the head, hittar ej mot vem men det var den 2016-01-19
    2017-2018, kneeing, Tim Söderlund, knäskadad
    2017-2018, checking to the head, Petter Emanuelsson hjärnskakning
    2020-2021, slashing, Ludwig Blomstrand
    2020-2021, kneeing, Sebastian Hartman korsbandsskadad
    2022-2023, checking to the head, Nick Albano, hjärnskakning bort på obestämd tid

    Publicerad 28 sep 2011 kl 07.05
    Uttalande av Rahimi angående huvudtacklingar, det gäller tydligen bara andra inte han själv…
    https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/han-kan-bli-avstangd-knockade-almquist-9/
    – Jag tycker det är uppenbart att den inte är schysst. Det är det här vi har pratat om och det står i tidningarna varje dag att vi ska ta bort de här tacklingarna, säger Daniel Rahimi.

    Han slutade ganska snabbt med fighting efter att fått däng dom flesta gångerna och gick över till överfall då risken är mindre för honom själv

  3. Stenberg skriver:

    Läge för alla som kommenterat idag att swisha en summa till Micke som ett tack för hans outtröttliga engagemang

  4. Uppsalaklacken skriver:

    Jag sällar mig till hyllningskören, Micke har förgyllt vår vardag i 59 omgångar av hockeyallsvenskan🤗. Finns ingen i hockeysverige som når upp till din nivå vad gäller engagemang och analys av match. Brukar klicka in på bloggen runt kl24 när du har färdigranskat matcherna med ditt egna verktyg NP. Ingen chock att Björklöven gick till semi. Dock skakade VIK om Löven genom sin seger i match 2 och Stråhle behövde byta taktik (jmf AIKs Blomquist uppmaning ”spela fult, fult” inför kameror, Stråhle smartare och skötte det i omklädningsrummet istället). Att HA sedan slängde in VIK-dödaren domare Wessner i tre matcher underlättade att Stråhles taktik fungerade, att spela hårt på VIKs bästa offensiva backar. Ett effektivt sätt att minimera VIKs chanser att utmana Löven (egentligen helt onödigt eftersom dom skulle vunnit över VIK i vilket fall) så tyvärr blev de sista 8 perioderna en transportsträcka för laget från Ume. Men nu väntar troligen MoDo i semi (och ev DIF i final) och där kommer inte Stråhles taktik att angripa/skada spelare för att skaffa sig fördelar fungera. MoDos och Djurgårdens trupper är så breda och kompletta att de kan säkerligen avvara 4-5 spelare och ändå slå ut Löven. Slutligen kan man konstatera att en Löven-spelare avslöjar sig i en kvällstidning ” Vi maler ner dom”. Resultat: tre VIK-backar får avsluta säsongen efter att blivit skadade/”malda” av Löven-spelare. Tack för den här säsongen, nu ser jag fram emot NJ:s arbete med att få hit (eller behålla Tero/Sami) en bra tränare, spelare som toppar sin säsong under slutspel inklusive 2-3 ledartyper som kan komplettera JG:s förmåga att pusha laget

    • J skriver:

      Bra skrivet av dig!
      Flera jag pratat med idag är inne på samma spår att allt annat än att behålla Tero och gärna Hirvonen är fel.
      Visst ny tränare på G men han/dom är inte signade ännu=meddela att det inte blir något. Tero kan vara dyr(?) .. Men likt att det skulle sparas pengar på att inte fortsätta med Ambjörn straffade det sig med en sämre fystränare och laget presterade sämre.
      Så vi kan ju inte låta en sådan man som Tero som är villig att fortsätta lämna klubben.
      Kan vi inte göra något?
      Skulle det här varit Björklöven skulle dom redan idag samlat in hela Teros lön för kommande säsong!

    • Pelle skriver:

      Det blir nog tvärtom, DIF i semi och Modo i final. Modo vann serien och väljer Mora/SSK. Och då får Löven DIF.

      • Uppsalaklacken skriver:

        Helt rätt,, jag läste inte innehållet i semifinalrutorna.Tips: DIF-Löven 4-1

        • Kul att du tippar MOT Löven. Är det för att Löven slog ut Västerås? Titta på grundserien var Djurgården hamnade samt hur matcherna mot Löven slutade i alla möten. Jag tror att det kommer att krävas 7 matcher, men jag tror att Löven vinner den sista.

          4-3 i matchserien & 4-3 i sista matchen i Björklöven’s favör.

          Skulle de möta Modo så kan allt hända.

  5. Sockersöt skriver:

    Lite fakta.
    4-1 o matcher och 20-8 i målstatistiken.
    VIK var egentligen inte nära att besegra Björklöven i år. Men de gjorde i alla fall ett försök.
    Lycka till nästa säsong, Västerås.

  6. VIKKS skriver:

    Tack Micke för en mkt läsvärd blogg du gör ett kanonjobb, hoppas du fortsätter och berika vårt intresse runt Vik och hockey i allmänhet. Nu är det med en spänd förväntan man går in i NJ:s silly.

  7. Musse skriver:

    Hoppas bloggen fortsätter bevaka J20 slutspelet. Fantastiskt att var i kvartsfinal och ett av Sveriges 8 bästa i konkurrens med Shl lagen. Igår spelade fem unga killar. Dower, Robertsson, Hadobas, Göransson och Kangas. VIK släpper fram egna om de är tillräckligt bra eller låter Shl klubbarna få speltid för sina juniorer för att utvecklas. Se vad som hände för Edvinsson efter speltid här. Löven, kan inte vara kul att vara junior där. Halva laget transatlanter och resten äldre spelare. Verkar vara en stängd dörr för juniorer där… Djurgården har en hel hög med JVM spelare. Det är bra för svensk hockey så nu håller jag på dem att ta Shl platsen.

  8. Peter T skriver:

    Ser fram emot kommande säsong, med täta matcher mot de vissna löven från Umeå

  9. Musse skriver:

    Hoppas bloggen fortsätter säsongen ut att rapportera från J20 slutspelet. Förstår alla vilken prestation det är att tagit sig till kvartsfinal, ett av Sveriges åtta bästa lag i konkurrens med Sveriges ledande Shl klubbar. VIK är en klubb som släpper fram juniorer, egna om de är tillräckligt bra eller inlånade från Shl så de ska få speltid för att utvecklas. Igår spelade Dower, Robertsson, Hadobas och Göransson. Även Kangas kan räknas in.
    Hur gör t ex löven? Halva laget med transatlanter och stängd dörr för juniorerna. Går de till MoDo eller Skellefteå istället? Djurgården har en hel drös med JVM spelare. Tar ansvar för utveckling av svensk hockey så från nu håller jag på DIF att ta sig tillbaka till SHL.

  10. UliH skriver:

    Tack för denna säsong Micke, grymt jobbat. Ser redan nu fram emot silly

  11. Örjan skriver:

    Grym blogg Micke
    Nu är det bara att ladda upp för nästa säsong
    Och ut med många i dagens trupp
    Inga mer kontrakt för lång och trogen tjänst eller att du är kompis med ledningen
    Tycker att VIK lär göra ett litet nytänk
    Mer dom som får minimalt med istid
    Gör ett avtal med Sura att dom får komma dit och spela
    Framförallt dom unga spelarna
    Dom utvecklas inte att få två tre minuters istid per match och sen är dom inte med i J20 när dom har match
    Lyssnade när Lucas Forsell fick frågan vad dom hänt med hans utveckling
    Han sa fick komma till Karskoga och spela mycket och lära mig spela seniorhockey
    Sen kom han tillbaka till Färjestad med självförtroende och blev plaserad med två rutinerade spelare som tog hand om han
    Både VIK och Sura skulle tjäna på det att ha det utbytet
    Sura kunde spetsa sin trupp och veta att dom får hjälp med lite spelare från VIK och VIK kan värva/ behålla någon ”oslipad diamant ” som får utveckla sitt seniorspel i Surahammar
    Och Vilktigt att bygga upp intresse i Västmanland för VÄSTERÅS och få dom unga att bli Vikare ute i länet
    Vet att detvva några VIK spelare uppe i Surahammar på någon ungdomsträning
    Men försök få till det på flera orter Fagersta Köping Arboga och Sala även ta klivet över länsgränsen till Enköping och Eskilstuna
    Kostar kanse lite men tror det betalar tillbaka sig i längden
    Lika ansvariga för HG besök klubbarna runtomkring och titta på lite U14-U15 matcher och visa upp er att ni är där

  12. Kalle skriver:

    Pinsam kan du vara själv. Lär era spelare att titta upp å ta emot tacklingar istället för att försöka undvika dom. Då hade JJL inte varit skadad å Albano hade fått smällen i bröstet.

    Wessner bör inte dömma längre på denna nivån.

    DN gav avstängningar enligt praxis som varit denna säsong. Man ska ALDRIG göra bedömningar efter konsekvenserna utan enbart handlingen!

    En stor skillnad år ju att lövenspelarena har tagit era tjuvsmällar och ”studsat” upp direkt medan Västeråsarna legat kvar.

    Weigel fick en crosschecking av Cheek i match 4 liknande den Jardeskog fick i match 5, skillnaden Jardeskog låg kvar.

    • Alkemisten skriver:

      Läs på och lär dig regel 48 innan du uttalar dig, i fallen Albano och JJL.
      Återkom när du gjort det och säg om ingen av de i regel 48 4 kraven blivit uppfyllda enligt dig.

    • Pelle skriver:

      Titta upp när Rahimi kommer med en hopptackling? Jösses vad enögd du är. Jardeskog utgick med skada. Tre backar söndertacklade. Logiken säger mig att Lövenspelarna kunde studsa upp pga att VIK-spelarna visade mer respekt i närkamperna.

      • Gulsvarta Tiger ränder skriver:

        Ni är och kommer alltid vara nummer 2 i länet
        AIK har alltid stått för snabb, teknisk och fartfylld hockey, löven har alltid kommer alltid stå för destruktiv, långsam och hockey
        När hösten kommer faller löven….

      • F D Berghems bo skriver:

        Har du ens sett sekvensen?
        Har Rahimi kontakta med isen genom hela tacklingen?
        Enögd, två ögd, tre ögd, lär dig reglerna.
        Varför fick han 3 matchers avstängning?
        F Ö, vi se ses i höst
        För ni går inte upp

  13. Rob skriver:

    Årskort på Rocklunda och Västeråsare sedan 30 år. Men född och uppvuxen i Umeå så Löven är lag nummer 1 och VIK nummer 2. Hoppas så klart på båda i SHL, men det finns ett område där VIK måste jobba. VIKS supportrar måste lyfta sig för att hålla SHL-klass.
    Är ett par gånger per år på matcher även i Umeå och Övik. Och det är enorm skillnad på engagemanget. När man kommer till isladan i Umeå vibrerar det redan när man kommer. I Umeå går man på hockey för att det är det viktigaste som finns. Känslan i Rocklunda är att man går på hockey när man inte har något annat att göra. Så även om vi (nu har jag VIK-hatten) själva tycker att det är bra tryck ibland så är det inte i närheten av trycket i Umeå och Övik. I kommentarsfält klagas det på att Lövenpubliken är partisk och enögd. hemmapubliken ska vara opartisk och hängiven. Problemet är att vi i Rocklunda är så få och tysta när VIK spelare.Kallades inte Rocklunda för ”Skräcklunda” förut? Västeråsare: Släpp fjärrkontrollen, gå på hockey och gör er hörda!

    • Surahammar=Leksand skriver:

      Förstår vad du menar men så är det inte riktigt i Västerås.
      Väldigt många inflyttade till Västerås från orter runtomkring. Väldigt många i Västerås som håller på Leksand, Brynäs ,Skellefteå AIK, Luleå, Djurgården, Björklöven , AIK fast dom knappt varit där, men deras Morfar/farfar och sedan far höll på något av dett lag, så nu gör även deras son son det..
      Fråga en 15 åring i Västerås IK som spelar hockey vilket lag han håller på trots att han spelet i VIK i 10 år, han kommer garanterat svara T ex Leksand . Fråga en 15 åring i Umeå , garanterat Björklöven.I Umeå håller ju alla på Björklöven, det är riktigt fint .
      Dock har VIK något många lag saknar, en klack som håller igång konstant.

      • Rob skriver:

        Tyvärr sant att många väljer andra lag i Västerås. Men mina barn försöker stå i Västeråsklacken. 🙂

        Sant att det finns en tapper liten kärna i klacken som kämpar på, men den är för liten för ett lag som vill bli SHL-mässigt.

        I Umeå och Övik och i några andra städer är kortsidan full match efter match i med och motgång. Två förlorade matcher för VIK och hallen är så tom att man kan höra om någon hostar i hallen.

        Jag går på fler matcher än de ”riktiga” Västeråsarna och då är VIK ”bara” mitt 2:a lag….

        • Bozo skriver:

          Inte så säker att det alltid varit så i Umeå. Spola tillbaka till åren strax efter man gått upp från Ettan. När man som oftast inte ens gick till något slutspel. Du kan inte jämföra VIK med Löven nu, Löven satsar mot SHL med en enorm budget. VIK satsar mot att kunna etablera sig så man kan satsa mot SHL. VIK har inte varit en SHL-kandidat sen 2014/15 (med både marknads- och sportsligledning av klass) kanske kan man bli det kommande säsong om NJ kan trolla tidigt för att på så sätt få sponsorer att dubbla sina insatser under säsong.

          Det som är en stor fördel med nya slutspelsformatet är att framgångsrika lag tjänar grova pengar på de extra fullsatta hemmamatcherna. Skiktningen i ligan kommer bli större och större för varje år, då slutspelet är en så relativt stor inkomstkälla jämfört med exvis slutspel i SHL. Så för att nå SHL så behöver man lira minst 2 semifinaler hemma, år efter år.

          • Mr H skriver:

            Bozo: Mitt i prick med det mesta i detta inlägg. Mycket bra och tänkvärt inför framtiden.
            Hur stor skillnad det är i budgeten ska jag själv försöka hitta. Det finns säkert någon mer som kan det. Vi måste få fulla lador i slutspelet. Vägen dit är kvar att hitta och skapa förutsättningar för.

          • Rob skriver:

            Så klart har det inte alltid varit så, men något hände de där 3 åren i ettan. Innan var Lövens självbild att de egentligen var svenska mästare, men så när de fick harva mot Kovland och Antjärn blev det en ny läktarkultur och trycket i hallen blev en del av upplevelsen. Sedan kan man titta på publiksnittet de senaste tio åren och se att visst har Lövens snitt gått upp med framgångarna, men det var högre än Vik hela tiden.
            Så jag önskar att bara att Västeråsarna ska tagga upp och bli SHL-mässiga i hallen också!

            • Pelle skriver:

              Trots att Löven har ett mycket bättre lag skilde det inte jättemycket i kvartsfinalen. Löven hade ca 4700 och 4600 de två första matcherna medan VIK hade 4100 och 3900.
              Sen hade Löven 5076 nu senast, men det var lördagsmatch och avgörande match. Sen de två första matcherna fick Löven bättre speldagar fre sö jämfört med VIK:s ti o to.

  14. J skriver:

    Tero Lehterä är öppen för att fortsätta stanna i klubben men har inte ens fått förfrågan ännu. Även sponsorer vill ha han. Varför agerar inte ledningen/ NJ? Varför signar dom inte han omgående ? Någon som vet?

    • Peter T skriver:

      NJ har redan en annan coach på G.
      Denne gick inte att få loss, så Tero blev en provisorisk lösning.

      • J skriver:

        Ja jag vet men , men Tero är ett säkrare kort än han. Bara signa Tero i morgon ju? Även Hirvonen.
        Sedan meddela tilltänkt att det blir inget

        • Peter T skriver:

          Hur vet du att Tero är ett säkrare kort?
          Vet du vem den andra är?

          • J skriver:

            Sitter rätt nära Tero och Hirvonen på hemmamatcherna och ser hur dom verkligen coachar , vågar ta bort spelare , är ödmjuk, kan bra engelska, förstår svenska. Mycket mera . Det mesta kommer ut ju , blir det någon av dom så är det inga dåliga tränare men vill hellre ha Tero och Hirvonen .

            • Ali skriver:

              Om man rör sig i korridorerna och katakomberna hör man hur respekterade tero och hans ass är, det är aura runt dom som få andra tränare har

              • Pelle skriver:

                Håller med. Men det beror ju också på vad alternativet kan vara. Om det är någon i Johan Hedberg-klass tex. Nu är nog han klar för SHL, men någon liknande (även om jag inte kan komma på något namn, kanske finns fynd i div 1).

              • Mr H skriver:

                Vi får väl se varför inte Tero är rätt. Man kanske inte ska ändra på ett koncept och byta tränare när det här kan var en vinnarkombination i längden. Jag tror helt klart på Tero och hans tränar-konstellation. Vi får väl se vad alternativen är.

  15. Mats skriver:

    Tack Micke, för alla bloggar under året. För någon som inte kan hockey som du, är det intressant vad du ser och får ut av matchen. Man lär sig!

  16. Bozo skriver:

    Vi kanske också ska släppa att spelare som inte får fortsatt förtroende får lämna VIK växer och blir fantastiska spelare dit dom går. Kan inte komma på ett enda exempel på en sådan spelare som lyckats i slutet av säsong och lyckats lyfta sin klubb till oanade framgångar. Visst vissa har sprattlat till en början men sedan blivit som mest mediokra. Dåliga värvningar helt enkelt.

    • Icing skriver:

      Exakt!!! Bara ta Kokonen som exempel…såg ut som Crosby några matcher i början för att sedan helt försvinna i slutspelet när Bik åkte ut i 4 raka matcher mot Dif.

  17. Uppgradering nödvändigt skriver:

    Som väntat Djurgården Modo Björklöven får med största sannolikhet slåss om platsen till SHL. Blir inte lätt för VIK 23-24 med Brynäs och 2 av lagen som inte går upp. Säsongen inte nära SHL 2024 spelarna för dåliga helt enkelt. En besvikelse slutade titta efter 2-0 och 3-1 till Modo. Ungefär som Sverige i Fotboll inte Kul!

  18. Bra skriven reflektion även fast man är färgad Lövare. Jag håller absolut med om att farligt spel inte hör hemma inom någon idrott så att Vainio stängdes av säger jag inget om med tanke på vad påföljden hade kunnat bli som värst, men Rahimi borde ha fått ett vanligt matchstraff bara.

    Tittar man på crosscheckingen som Frycklund fick matchstraff för i första mötet så borde den iaf ha resulterat i minst 1 match’s avstängning.

    Spela GÄRNA fysiskt, men det finns flera bevis på spelare som går in i situationen lite för mycket….. Kan ta Kronwall som exempel eller Lidström.

    I övrigt kan jag tycka att det är synd att Ni släpper en så sympatisk och ödmjuk tränare som Lehterä (ekonomisk fråga?).

    Ha en trevlig sommar allihopa!

    • Vintermanen skriver:

      Vår back Albano tillbringade två dagar på lasarettet efter den väldigt onödiga och fula tacklingen som Rahimi delade ut.
      Men vi kommer att mötas nästa säsong, ni har inte alls den kvaliteten för att ta er till SHL, visst ni var numret större än oss men det är historia nu

    • Alkemisten skriver:

      Regel 48, albano är upprätt ej försatt sig i själv i en utsatt position, tacklingen tar först i huvudet, en uppåtgående rörelse, ek kontakt med båda skridskorna i isen, en tävling ska ha en intention att ” genom överkroppen”, så summera ihop det kom Rahimi undan billigt med bara 3 matcher.

      Vad som VIK måste hålla reda på är att ”nollställs” inför slutspelet dvs du är ute en återfalls förbrytare, se Veetio, som annars skulle fått 4 matcher.
      Nu har dock Björklöven 3 fällda spelare, mest i hela HA och SHL, vilket förhoppningsvis kommer ligga dom i fatet i semifinalen.

      • Allkemisten skriver:

        Tävling, ska vara tackling, rättstavning i telefon…..

  19. Daniel skriver:

    Som lövare så har det varit fantastiskt bra å kul och läsa din analys, när vi har möts, väldigt intressant och så, du behövs. Bara fortsätt med det. Lycka till Västerås med er jobb mot SHL, ni kommer dit tillslut, borde ha varit 2015, men vi hoppas ni kommer dit, för vi ska upp till SHL nu, så är det bara, och vi gör det i år.

  20. David Axelsson skriver:

    Såg min första match med VIK 1980. Derby mot Örebro.
    Har varit gulsvart sedan dess i med-och motgång.
    Har dock inte bott i Västerås sedan 86.
    Micke, din blogg förhöjer verkligen livet för oss gulsvarta som bor utspridda i landet.
    Kloka, kunniga och ärliga inlägg och analyser.
    Tack för den här säsongen.
    Håller med, nu blir det spännande silly.
    I bloggligan ligger gulsvart i topp år efter år tack vare dig.

    • PeGe skriver:

      Skriver under på varje ord! VFC gör det ”utflyttade” supporterlivet så mycket bättre.
      Viktigt att vi alla hjälper till och stödjer bloggen även ekonomiskt! Ord och beröm är bra men Micke behöver även få ”lön” för allt jobb han lägger ner på bloggen som vi får njuta av!

  21. Olle skriver:

    Tack Micke för givande läsning, sammanfattning och ärliga synpunkter. Vi hörs och ses på Q i höst 😃!

  22. Hesa Fredrik skriver:

    En strålande sammanfattning Mikael! Stort tack för denna säsong! Silly blir ovanligt spännande nu och hoppas NJ med hjälp av övriga i ledningen kan leva upp till våra förhoppningar!
    Någon föreslog en insamling till nyförvärv! Blir det en sådan är jag på!
    Nu ska jag försöka glömma olyckan Wessner och den fega disciplin nämnden! Det blir inte lätt!
    Löven bra men smutsiga och det samma gäller deras klack! Ge sig på VIKs läkare! Modigt!
    Vi möts säkert till hösten igen!

    • lukas skriver:

      Mr H.

      Väx upp.

      • Mr H skriver:

        Lukas: Vet Du var Du är någonstans nu, eller? Vem Du kommenterar?

    • Kalle skriver:

      Pinsam kan du vara själv. Lär era spelare att titta upp å ta emot tacklingar istället för att försöka undvika dom. Då hade JJL inte varit skadad å Albano hade fått smällen i bröstet.

      Wessner bör inte dömma längre på denna nivån.

      DN gav avstängningar enligt praxis som varit denna säsong. Man ska ALDRIG göra bedömningar efter konsekvenserna utan enbart handlingen!

      En stor skillnad år ju att lövenspelarena har tagit era tjuvsmällar och ”studsat” upp direkt medan Västeråsarna legat kvar.

      Weigel fick en crosschecking av Cheek i match 4 liknande den Jardeskog fick i match 5, skillnaden Jardeskog låg kvar.

  23. Thomas skriver:

    Tack Micke, ta ett välförtjänt sommarlov (även om vi bara är i mars) men bevaka gärna silly season meddela oss alla som är nyfikna 😉

  24. Bozo skriver:

    Jag kommer åter bli medlem och årskortsinnehavare efter pausat en säsong nu när sportchef och tränare äntligen blev sparkade. Spännande silly och mycket behöver rensas ut. Topp6 borde vara en rimlig ambition med mer eller mindre nytt lag.

  25. Höftskott skriver:

    Tack för den här säsongen. Ser fram emot sillyseason

  26. Bosse skriver:

    Klockrent inlägg och en fantastiskt bra blogg. Har följt VIK på nära håll i över 10 år nu. Har nog sett mer än 70% av alla matcher skulle jag tro. Det jag noterar varje år är att vi väger för lätt när det drar ihop sig. För att gå vidare i ett slutspel måste laget stå upp solitt i alla situationer. Tyvärr är det en tendens att vi viker ner oss. Man måste inse, vare sig man gillar det eller inte, att dagens hockey är ett gladiatorspel, både fysiskt och psykiskt. Nice guys finish last. Det är ett faktum. Det behövs karaktärsspelare som leder laget och kliver fram när det hettar till. Det är nödvändigtvis inte de bästa spelarna rent tekniskt. Det ska göra ont att åka in i målvakten som hände i dag(var det hutchins?) Begåvade hårda spelare som vet att smälla på och hålla sig precis på gränsen för att inte dra på sig onödiga utvisningar. Det har varit för få sådana karaktärer enligt min mening.

    Hoppas och tror att NJ nu bygger en solid stomme av karaktärsspelare kryddat med spets i special teams som avgör matcherna. Ser fram emot vad som komma skall🙂

  27. Mattias Karlsson skriver:

    Tack för den här säsongen Micke.
    Bloggen är mycket omtyckt nu ser vi framåt.
    HEJA VIK

  28. Ante skriver:

    Tack för den här säsongen! Alltid lika bra uppdateringar på bloggen, ständigt uppdaterande så man följer med status på allt som händer, riktigt bra av dig VFC !
    Vi är trots allt kvar i ligan, vi gick vidare mot alla odds, och avslutade säsongen i slutspel uppåt.
    Nu ser vi fram emot silly 23 här, en sommar med mycke nytänk, bättre struktur och möjligheter vi kommer få!
    All heder till alla grabbar i laget som kämpat, orkat åka på alla borta matcher, träningar, vardagar med o sköta allt annat mer viktigt i livet, inte lätt.
    Önskar alla en fin vår o alla spelare en fin tid att komma hem till sina familjer och få bearbeta/landa ta hand om varann igen.
    Forza Gulsvart !

  29. J skriver:

    Jämförelsen med +- blir hyfsat skev. Ni ska dra runt på ganska mycket mer dödlast än oss. Vår tredje är bättre än er första. Er fd sportchef huvudbov. MEN DET FINNS LJUS HOS ER, NJ ÄR PÅ RIKTIGT

  30. Observant skriver:

    Kul för Göransson som har fått stå åt sidan. Tråkigt dock med ny skada på back(Jarde) pga av fulspel av Löven. Nu är det sommarlov. Vill passa på att tacka Micke för utmärkt blogg och önskar ViK lycka till kommande säsong.