Intervju med styrelsens Christer Brostedt: ”Ska kännas som ett vardagsrum där vi alla trivs”

Det har diskuterats flitigt i sociala medier om kostnaden för VIK:s jakt på klubbchef och hur budgeten för publikintäkterna ser ut. Bloggen fick byta några ord över telefon med Christer Brostedt, styrelseledamot och ansvarig för kommunikation, och som nu även ska bidra till att den vakanta VD-rollen fylls upp tills vidare.

– Jag vill gärna tydliggöra vissa saker, säger Christer. Kostnaden för rekryteringen av VD tillkommer först den dag den nya VD:n är på plats. Således har vi ingen kostnad för detta just nu då vi inte kom överens med vår huvudkandidat. Summorna för själva rekryteringen som nämnts i vissa forum är dessutom överdrivna.

Varför blev det inget med den kandidaten?

– Av respekt för arbetsgivare och kandidat kan vi inte säga för mycket. Men det är såklart en helhetsbild som måste stämma. Det är inga konstigheter eller hard feelings.

Hur ser du på diskussionen om er budget för publiken och intäkterna kopplat till det? Det har talats om ni räknar med 3000 i snitt, vilket vissa tycker låter högt.

– Vi som var nya i styrelsen tvingades rätta oss efter den budget som klubbades vid senaste årsmötet och röstades fram av medlemmarna. Vi såg ganska snart att den budgeten inte stämde och vi har jobbat hårt med att justera denna.

– Vi stirrar oss inte blinda på själva antalet som besöker oss, utan vi har koll på vad varje match ger oss netto i kronor och ören. Nu budgeterar vi utifrån vad vi tror varje match specifikt drar in i kronor och ören utifrån motståndare, tabelläge, historik och vad den drog in senast med mera. Att man säger 3000 köpta biljetter som en budgetsiffra per match är egentligen lite slarvigt uttryckt, då det är mycket mer komplext, menar Christer.

– Det beror på så många olika saker vad varje match ger. Till exempel skulle 3000 personer mot Oskarshamn ge mindre än 3000 mot Modo.

Utifrån det sättet att se på publikbudgeten, hur ligger ni till just nu?

– Strax under vad vi förväntade just nu rent budgetmässigt.

Hur går det med arrangemangen och eventen kring matcher för att locka fler än de som bara är väldigt hockeyintresserade?

– Grundfilosofin är att vi ska tänka lika som när man ska bjuda hem någon till sin egen lägenhet. Man ska vara nyduschad, välkammad och inbjudande, säger Christer lite skämtsamt. Vi har ju redan börjat stå i dörren och ge ut matchprogram och hälsa folk välkomna.

– Vi vill absolut inte se publiken som en ”klump människor” utan som unika kunder som var och en ska bemötas och få sin behov tillgodosedda så långt det går. Vi har ju dock en väldigt mångfald av olika besökare så det är inte helt lätt att hitta rätt för precis alla. Men vi vill få arenan att kännas som ett vardagsrum där vi alla trivs.

– Sen kommer det inte gå fort. Vi har tittat på SHL och för exempelvis Örebro tog det 3-5 år in de fick riktig ordning på sina arrangemang som även lockar de som inte bara är hockeynördar. Vi har även tittat på NHL men vi har ju inte hur mycket pengar som helst att lägga på kringarrangemang.

– Den 6:e december har vi en träff tillsammans med en rad insatta människor hur vi kan utveckla detta tillsammans vidare med VIK marknad och sätta en plan, säger Christer avslutningsvis.

5 svar

  1. Emma skriver:

    Att efterlikna NHL är inget för sverige, det trodde jag och många med mig att även styrelsen i VIK förstått

  2. Emma skriver:

    Bara en massa tomt prat som det varit dom senaste 10 åren från styrelsen och utan någon som helst leverans av fakta från herr Brostedt. Man blir inte förvånad längre, dags att leverera på styrelsenivån så laget kan leverera på isen

  3. Pelle skriver:

    Kenny, får VIK del av restaurangintäkterna då? Är inte restaurangen och Bistron drivna av privata krögare? Jag har för mig att Eventbolaget hyr ut till krögarna eller nåt sånt. Då kan det ju vara så att VIK får en del av en hyra och krögarna står för risken. Observera att jag inte vet exakt, bara spånar.

    Däremot så vet jag att intäkterna av kioskerna, korv och hamburgarförsäljningen, men inte den i entrén, går till VIK, för där står bl a föräldrar till pojkspelare och jobbar ideellt eller halvideellt för småpengar.

  4. Patrick skriver:

    Mindre publik beror inte på arrangemanget utan på resultaten, avsaknad av profiler och att publiken dem senaste 5 åren blivit van med att Vik har varit ett topplag. Det är ingen skillnad på arrangemanget i år jämfört med förra året, men de kan ju så klart alltid bli bättre. Är lite orolig över den svajiga/ svaga mentalitet som verkar råda i truppen, här måste dem etablerade spelarna, Lihagen, Fredda mm kliva fram vilket dem inte gör just nu. Återigen är min fråga vad gör ledningen för att få in mer pengar till spets spelare?

  5. Kenny skriver:

    Måste säga att arrangemanget kring hemmamatcher ur mat & dryckes synpunkt är katastrofalt. Det är slafsigt och oproffsigt utfört och inte alls inbjudande. Det är alluminumfoilie lite överallt och det känns verkligen som att komma till en lada. Ha ha en lite mer inbjudande miljö i Rocklunda borde det genrera mer intäkter för mat och dryck. I baren vid restaurangen borde det finnas något bättre alternativ än den tjuriga gubben som står där som entrevärd och hellre kastar ut folk än bjuder in för att spendera under periodpauserna. Det känns som personerna kring VIK hockey inte har nån kunskap alls kring upplevelsen och går miste om stora intäkter.