Frågor & svar med Pär Södergren i styrelsen: ”Vi har fått tillbaka fler gamla kunder än förväntat”
Bloggen fick chansen att intervjua Pär Södergren, marknadsansvarig i VIK:s styrelse. Denna intervju gjordes för några dagar sedan och vi talade inget om nye klubbchefen som ska presenteras under måndagen.
Pär ger ett ödmjukt intryck vilket ofta kännetecknar framgångsrika företagare, men verkar inte heller ha problem att svara på lite ”tuffare frågor” på ett sakligt sätt.
Vad är din bakgrund och varför har du hamnat i VIK Hockeys styrelse?
– Jag har själv aldrig spelat hockey utan vad gäller mitt intresse för VIK Hockey så har det funnits sedan 1984 då jag som 10-åring gick på min första match tillsammans med min pappa. Jag fastnade direkt och har sedan dess bara missat kanske 15 hemmamatcher.
– Yrkesmässigt är jag entreprenör. Jag är sedan 1994 delägare och VD i ett bolag som heter MARK. Företaget erbjuder tjänster inom alla typer av markarbeten, in- och utvändig fastighetsskötsel, fastighetsförvaltning samt ekonomisk och teknisk förvaltning. Under mina 23 år i bolaget har vi gått från 7-8 medarbetare till att idag sysselsätta cirka 120 personer under högsäsong. Det har varit en tuff och tidskrävande resa men samtidigt fantastiskt stimulerande och lärorikt, säger Pär.
– Jag tror att anledningen till att jag fick frågan från valberedningen, om jag var intresserad att ett styrelseuppdrag, är att man tittat på min resa som entreprenör och företagsbyggare kombinerat med mitt stora och genuina VIK-hjärta.
Vad är din roll i VIK Hockey?
– I stort sett hela styrelsen är ju ny och jag blev invald som ledamot på 2 år vid årsmötet i juni. Den nya styrelsen har valt ett upplägg att, förutom det traditionella styrelsearbetet, arbeta med olika utskott.
– Jag ingår, tillsammans med Jessica Alenbring och Tomas Jansson, i utskottet ”marknad”. Anledningen till att vi valt att arbeta med utskott är att det finns ett stort engagemang hos alla i styrelsen, och alla är beredda att jobba mer för klubben än vad kanske ett ”normalt” ett styrelseuppdrag innebär. Det är samtidigt ett effektivt sätt att samordna arbetet så att inte alla springer på allt.
– En uppgift som snabbt hamnade på den nya styrelsen var att inleda en rekryteringsprocess för att hitta vår nya klubbchef/VD. Den processen fortskred under hösten men den resulterade tyvärr i att vi inte kom överens med den huvudkandidat som vi hade.
– Detta i kombination med det faktum att fler personer på kontoret, bland annat marknadschefen, också slutat tidigare under året så var självklart organisationen ansträngd. För att försöka göra det bästa av situationen valde jag därför att på frivillig basis, utan ersättning, från och med november kliva in och arbeta operativt i klubben som tillförordnad marknadschef. Samtidigt fortsatte Mattias Jonson att på frivillig basis jobba vidare som tillförordnad klubbchef.
Kan du i stort beskriva hur VIK Marknad försöker jobba? Vad är din roll och ”arbetsbörda”?
– Lite grovt kan man säga att det är ett väldigt intensivt arbete som startar när föregående säsong är slut och då är det full fokus på försäljning. Målet är att få merparten av avtalen på plats innan säsongspremiären. När väl säsongen är igång ligger ett stort ansvar på marknad vad gäller att hålla i t.ex. VIK-Verkets träffar, Business Club och sponsormöten. Säljmöjligheterna går tyvärr ner lite men det står givetvis för merparten av arbetstiden även under säsong.
– Min roll som ”tillförordnad marknadschef” har under den första tiden inneburit arbete inåt i organisationen. För att på rätt sätt kunna bidra med ledarskap och stöttning till marknad så har det varit viktigt att lära känna medarbetare och även arbetssätt, rutiner och system. Den senaste tiden har gått åt till att träffa sponsorer för att påbörja arbetet med att bli bättre på kommunikation och dialog. Mina kompanjoner på MARK känner ju till mitt brinnande engagemang för klubben och med deras stöd så har jag haft möjlighet att lägga cirka 2-3 arbetsdagar per vecka.
Vad har du/ni försökt förändra sedan du kom med i styrelsen?
– Eftersom frågorna till största delen handlar om marknad så är svaret nedan enbart baserade på arbetet som marknadsutskottet respektive marknadsavdelningen jobbat och jobbar med.
– Marknadsutskottets primära uppgift är att jobba med allt från att stärka varumärket VIK Hockey till att verka för att stärka relationerna med kunder och även effektivisera och skapa nya och långsiktiga affärsmöjligheter och intäkter till klubben.
– Vi i nya styrelsen satte snabbt upp som ett gemensamt mål om att vi skulle bli en ”öppnare klubb” och ur perspektiv marknad tycker jag att det innebär t.ex. bättre dialog och kommunikation med våra kunder (alltså partners och supporters). Här tycker jag tyvärr att vi hittills inte alls har lyckats med detta, vi kommer fortsätta med detta jobb då vi ser det som att kommunikation är fundamentet i att bygga ett intresse och delaktighet kring VIK Hockey.
– En sak som vi har genomfört är en kundundersökning som har gått ut till VIK:s partners. Syftet är såklart att få feedback på hur man upplever VIK Hockey och få in förslag till konkreta förbättringar. Undersökningen är ett viktigt verktyg, för både styrelsen och marknadsavdelningen, i det kommande arbetet att göra VIK Hockey ännu mer attraktivt för både befintliga och nya partners!
– Styrelsen har också som mål att verka för att teckna fler flerårsavtal med våra partners. Tack vare kundundersökningen vet vi att det finns ett intresse för detta.
Vi vill också verka för att de kunder som vill ska träffa representanter från VIK Hockey löpande under året och inte bara när det är dags för att skriva ett avtal.
– Jag vill också passa på att slå ett slag för en helt ny produkt som vi valt att kalla för ”Powerboozt”. Evenemanget går av stapeln på Aros Congress Center den 30/3 och det är en seminariedag fullmatad med intressanta föreläsare inom områdena sälj, digitalisering, ledarskap, elitidrott och entreprenörskap. Moderator för dagen är Kajsa Bergqvist. Här vänder vi oss till en väldigt bred målgrupp, långt mycket bredare än de företag som valt att bli partners till VIK. Marknadsförings- och säljstart sker nästa vecka.
Vilka är de viktigaste VIK-frågorna just nu i dina ögon?
– Återigen, ur marknadsutskottets perspektiv, så är de viktigaste frågorna att förbättra kommunikationen med våra partners, bli bättre på kundrelationer samt verka för att långsiktigt hitta nya produkter/tjänster som gör det intressant för partners att utvecklas tillsammans med VIK Hockey.
– I det lite kortare perspektivet så ligger just nu mycket säljfokus på ”gratismatchen” den 15/2 då vi möter Västervik. Här sliter marknadsavdelningen hårt för att det både ska bli många besökare i hallen och bli en bra uppslutning av sponsorer som stöttar klubben.
Enligt rykten hör ni inte av er till alla som sponsrat exempelvis året innan, hur ser du på det?
– Vi har idag närmare 700 partners i olika storlekar. Drygt 350 av dessa ligger under marknadsavdelningens direkta ansvar. Samtliga partners från föregående säsong får en kontakt innan nya säsongen drar igång. Den stora införsäljningsperioden råder under en komprimerad tid, vilket gör att vissa kunder kontaktas senare än andra.
– Dessutom jobbar vi ständigt med nykundsförsäljning samt att få tillbaka gamla kunder, i år med större framgång än förväntat. Självklart är det väldigt olyckligt om det är någon partner som inte blivit kontaktad men vad vi vet så ska alla vara det.
Ett annat rykte är att marknad har ett visst försäljningsmål, när det är uppnått så tar man ”det lite lugnt” och typ börjar titta på nästa säsong istället. Hur bemöter du det?
– Eftersom jag är ny i klubben denna säsong kan jag ju bara svara för vad som hänt sedan i juni. Även om vi känner ett väldigt bra stöd hos våra partners så är det är ingen hemlighet att varumärket VIK Hockey tagit skada av krisen i våras.
– Det finns produkter kvar att sälja, ett intensivt arbete pågår som sagt för att göra gratismatchen till en succé och säljstart för Powerboozt blir nästa vecka. Därför är det ett stenhårt jobb som gäller för marknad varje dag, detta för att skapa så bra ekonomiska förutsättningar för klubben som möjligt!
– Tidigare år har produkterna varit näst intill slutsålda när säsongen kommit in i oktober/november och därför skapades t.ex. ”gratismatchen” för två år sedan. Detta år har vi även utökad med nya exponeringsytor och t.ex. Aros Måleri-logen för att få fler produkter att sälja. Utöver detta jobbar vi med flera mindre försäljningstillfällen som t.ex. boxningsgalan, landskamper, souvenirer hos partners med mera, säger Pär avslutningsvis.
Håller helt med shopen kan ordna fram mera balla saker ,nu är utbudet trågigt gammalmodigt.
Tycker dem kan utveckla shopen med souvenirer, Alldeles för skralt utbud, Finns stor utveckling där tycker jag.